вторник, 9 юли 2013 г.

За кризата и музеите 3

Кризата при музеите не винаги е финансова. Дори когато става въпрос за пари е по-обнадеждаващия вариант. Когато кризата засегне желанието за развитие, дори манталитета, когато тя е рожба на рутината и очакването на заветната пенсия като музеен специалист или служител, това е вече края. Всякакви оптимистични илюзии може да бъдат изринати и захвърлени на бунището.
Успокояващото е, че драстичните случаи на затъване са единични и те касаят по-малки и периферни на интензивния културен живот населени места и региони. Недъзи има всяка система, дори съществуващите извън България. В поредица кратки материали ще споделя някои от тях, за да се инициира поне дискусия, която да е начало и на действия в правилна посока.

Тук ще спомена за няколко неща, които ми направиха впечатление напоследък. Става въпрос за няколко неадекватно подбрани имена за Интернет адреси на регионални български музеи.

Регионален исторически музей - Видин

Музеят на Видин е Интернет жертва на домейна, под който се подвизава - www.museum-vidin.domino.bg/. Компанията домино.бг предлага като услуга web дизайн, но без уникалено име на домейна, услугата не е постигнала пълен ефект. Един добър вариант би бил www.museum-vidin.bg но домейните от областта .bg са "скъпо" удоволствие и едва четири регионални музея разполагат с такива адреси (Бургас, Габрово, Добрич, Кърджали). Всъщност, .bg домейн струва около 60 лв./година, т.е. около 2-3 пъти повече от останалите домейни като .com, .org, .eu и т.н. Друга подробност е, че за издаването му се преминава през малко по-сложна процедура.

Регионален исторически музей - Кюстендил

Историческият музей в Кюстендил разполага също със странен Интернет адрес: www.kyustendilmuseum.primasoft.bg. В адреса фигурира и името на фирмата, която е изработила сайта или поне предоставя хостинга. Подобни имена на Интернет адреси на институции са, меко казано, неподходящи, те подвеждат потребителите и затрудняват идентификацията.

Регионален исторически музей - Ловеч

Друг пример за неадекватно именуване на музейните страници е използването на някои безплатни хостинг услуги. Ловешкият музей са подходили не дотам разумно в избора на име за Интернет адреса си - www.lovechmuseum.hit.bg. На пръв поглед нищо нередно, но например сайтовете, съхранявани на сървърите на hit.bg не са видими от чужбина. С други думи, туристи, решили да планират посещение в музея на Ловеч ще срещнат трудности да получат подробна информация за музея и историческите обектив града.

Регионален исторически музей - Монтана

Друг интересен пример за неправилен избор на домейн е случаят с музея на Монтана. Там са предпочели да изградят сайта си чрез платформата weebly. Но са предпочели безплатния вариант, който е свързан с неудобството, че името на сайта се допълва с weebly.com. Така музеят на Монтана се е сдобил с адрес http://montana-museum.weebly.com/. Освен това сайтът е дублиран и на адрес http://www.museum-montana.tk/, което въпреки странното разширение .tk е в пъти по-добър вариант.

Регионален исторически музей - Плевен

Интернет сайтът на музея се намира на адрес www.plevenmuseum.dir.bg. Това е пореден пример за неподходящ домейн вариант. Добрият вариант би бил www.plevenmuseum.bg.

Регионален исторически музей - Разград

Сайтът на музея http://abritvs.atspace.com/ е още един добър пример за неподходящо определяне на име. Причината е, че atspace предлагат безплатен хостин. Уловката: добавяне на atspace.com към желаното име на сайт. Освен това достъпът до сайта е много по-бавен от други идентични продукти на пазара.

Регионален исторически музей - Търговище

Музеят на Търговище разполага с адрес www.trgmuseum.hit.bg, съответно със същите проблеми като музея в Ловеч - безплатно място на сървъра, но с досадната добавка hit.bg и липса на видимост от чужбина.


Регионален исторически музей - Хасково

Най-фрапантния случай със странно име на музеен сайт е случаят с РИМ-Хасково. Адресът, на който се появява сайта е http://d2.ns05.net/index.php. В него няма никаква информация, че това е сайт на български музей. Вероятно това е някакъв временен или работен вариант на сайта. В противен случай не искам да си представям брошурите на музея: "За допълнителна информация, посетете нашия Интернет сайт http://d2.ns05.net/index.php".

Останалите музеи в страната също не са в много по-добро положение. Преобладават домейните .com, които са традиционно свързани с юридически лица, осъществяващи производствена или търговска дейност.
Българските музеи имат нужда от разпознаваеми и логични имена в Интернет, адреси в областта .bg. Така те ще станат по-посещавани в Интернет, а това означава и реални посещения на туристи, хора, които ще платят входната такса и ще си купят сувенир. За пример, музеите в Румъния, при това и такива от по-нисък ранг и с по-скромни възможности, разполагат с националния румънски домейн .ro: http://www.cimec.ro/Muzee/VLMP/defaulte.htm

Няма коментари:

Публикуване на коментар